Spar dine rejsende for flere ulykker

I denne ferietid er der nogle rejsende der får sig en ubehagelig, økonomisk overraskelse. På grund af en regning fra deres mobiloperatør og måske fordi deres rejsearrangør ikke har en moderne mobil app. De økonomiske overraskelse kommer nogle gange som en konsekvens af en ulykke eller anden uheldig omstændighed, som gør at den rejsende må handle hurtigt. De rejsebureauer som tilbyder en moderne mobil service kan opnå mange pluspoint hos deres rejsende.

Ferie – flightmode – fuldstændig urimelige priser

De rejsende er vant til at bruge deres mobil til alle mulige formål, og opstår der en situation i udlandet, hvor de hurtigt har brug for at finde noget information, så bliver mobilen ofte løsningen. Det kan koste dyrt i udlandet. F.eks. hvis en fodboldfan i Rusland får akut brug for hjælp og skal finde et tlf. nr. eller ringer til nogle rejsefæller, eller skal finde en adresse til en læge – og bruger mobildata – eller bare hvis han bliver ringet op hjemmefra.

De fleste af os kender det, vi lander i udlandet efter en flyvetur og slår Flightmode fra på mobilen – og det første der sker, er modtagelsen af en sms fra en mobiloperatør med en besked, man næsten ikke tror er sand. Priserne for at bruge telefonen i udlandet. I EU er vi efterhånden forskånet for det, men sommerferien går for mange uden for EU. Så kan overraskelserne hurtigt opstå.

Eksempler på de sms’er der kommer fra teleoperatørene ser sådan ud:

En ulykke kommer sjældent alene

Lad os tage en fodboldfan som eksempel, som er rejst til Rusland. Har en fan A brug for at ringe til en anden fan B i Rusland for at få hjælp til finde frem til en læge eller lignende. Så betaler Fan A i størrelsesorden 24 kr. i minuttet, og Fan B betaler i størrelsesorden 22,5 kr for at modtage opkaldet. Hvis Fan A i stedet prøver at søge fra sin telefon via data, så koster det 80-110 kr./mb hos de to dyreste danske teleselskaber. Det bliver meget hurtigt en dyr fornøjelse. Men hvad gør man ikke, når man står i udlandet, ikke taler sproget og der opstår et problem. Så løser man problemet – og ser først regningen nogle uger senere. Priserne er baseret på eksemplet, som er beskrevet her: meremobil.dk

Den ekstra, gode service

Da vi er så vant til at finde svar via vores telefon i dag, sker det også på ferien i mange tilfælde. Især hvis en kritisk situation opstår, så tænker de færreste på omkostningerne. Men når den rejsende kommer hjem og opdager den høje pris, som blot nogle få minutters surfing på mobilen har, så melder irritationen sig. De rejsearrangører, som har en moderne app løsning, de sørger for at alle relevante informationer findes i app’en, og at alle data er gemt i app’en så de kan tilgås, når den rejsende ikke har dataforbindelse. Det opleves som god service for den rejsende – og sparer den rejsende masser af tid, besvær og udgifter. Og måske er det med til at hjælpe de involverede parter hurtigere ud af den kritiske situation.

Dagens take-away. Scor lette og værdifulde point hos dine rejsende. Sørg for at din rejseapp indeholder praktiske informationer, som hjælper den rejsende, hvis en kritisk situation opstår.