Mobilen er vejen til vækst

De rejsendes brug af mobilen på ferien viste igen i 2018 en stor stigning. Mobilen giver de rejsende mere convenience, og de får en bedre ferie med flere oplevelser og større tryghed. Services på mobilen er en effektiv måde for rejsearrangører at knytte tættere relationer til de rejsende og skabe mere forretning.

Trenden er klar – mobilen skaber vækst

For 1 år siden skrev jeg en artikel her på bloggen – Brug dine konkurrenters våben til din forretning – bl.a. om, hvordan antallet af sessioner, som de rejsende har på mobiltelefonen på deres rejse, er i høj vækst. Flere lande i Europa viste fra 2015 til 2017 en vækst på over 80% i brug af mobilen målt i antallet af sessioner. De nyeste tal fra App Annie viser fortsat høj vækst i årene 2016 til 2018 – over 85%.

Trenden fortsætter og giver rejsearrangørerne et effektivt værktøj til at være tæt på deres rejsekunder. Tallene for Europa ligger blandt de højeste. De apps, som de rejsende benytter, er sjældent direkte relateret til rejsebureauet. Det er apps om destinationen fra uafhængige udbydere, det er flyselskaber, kortservices og apps, der giver info om spisesteder og aktiviteter. Allesammen informationer, som arrangører af grupperejser har og dermed er i stand til at samle og tilbyde deres rejsende. Med smart anvendelse af rejseapps vil arrangører af grupperejser kunne skabe loyalitet, mulighed for mersalg under rejsen samt gensalg af nye rejser.

De rejsende springer køen over

Convenience er med på rejsen, de rejsende ønsker at gøre det så let som muligt, så tiden kan bruges til oplevelser og nydelse. Det viser en ny trend, som benævnes ”Skip-The-Line”, som var en de mest populære services i 2017 og fortsat vokser i 2018. Den rejsende køber billet i forvejen på mobiltelefonen og kan gå uden om køen til en forlystelsespark, en bustur, adgang til et museum og lignende og blot vise sin billet på mobiltelefonen.

De rejsende ønsker oplevelse

Tallene fra tidligere år om, at rejsende foretrækker oplevelser frem for ting, bekræftes, igen for 2018. Skift Research’s 2018 rejseanalyse viser, at 67% af de rejsende hellere bruger penge på oplevelser og aktiviteter, end fx at bo på et bedre hotel eller købe souvenirs. Tallet er steget med 8% i forhold til året før. De foregående års udviklingen om at foretrække oplevelser og aktiviteter er en trend, som viser sig for alle generationer og demografier.

Dagens take-away

Tal om udviklingen fra bl.a. TrekkSoft giver en værdifuld indsigt om de rejsendes forbrugsmønster herunder køb mm. via rejseapps. Rejsearrangører, som ikke tilbyder deres rejsende en rejseapp, har på mange måder en ulempe i forhold til at tilbyde services, opfylde kundernes behov, sælge mere og indsamle data, som giver vigtig viden om deres kunder. Rejsearrangørerne må konstatere, at deres rejsende kunder køber flere og flere oplevelser og aktiviteter via andre mobile services, og dermed mister de en indtægtsmulighed, hvis de ikke selv anvender en app.

Skriv et svar

Your email address will not be published. Required fields are marked *