Hvorfor tænke på digitale rejseservices som rejsearrangør?

Digitale services bliver tilgængelige hele tiden næsten overalt. Relativt aktuelt er papirkortet til NemID kommet som en app. Helt nyt er det planlagt, at vores kørekort bliver tilgængeligt som en app og at vi skal kunne have konsultation med lægen via mobilen. VisitDenmark arbejder meget med digitale services til turisterne i Danmark. Danske rejsearrangører kan få meget inspiration rundt omkring – og i dette indlæg – til at komme med på den digitale rejse.

Digitaliseringen sker med høj fart – er du med?

En aktuel artikel på Version2.dk beskriver, hvordan VisitDenmark er på forkant med digitaliseringen.  I artiklen udtaler VisitDenmarks adm. direktør, at turisterhvervet er blandt de mest digitaliserede brancher i DK. Det er måske noget højt vurderet, men kan under alle omstændigheder tjene som inspiration til alle de danske rejsearrangører, som sender danskere på rejser ud af landet. De danske rejsearrangører har en stor opgave med at udnytte de muligheder som digitalisering giver i form at give bedre service, sælge mere og arbejde mere effektivt både i planlægning og gennemførelse af rejser. Der er fortsat mange manuelle opgaver som bliver udført, som kan gøres mere effektivt digitalt, og som giver en lang række muligheder for nye services, som der bliver tid til at arbejde med, når de manuelle processer digitaliseres.

I forhold til at kunderne, kan mange opgaver gøres lettere og bedre med en digital løsning i form af en app til de rejsende. Med en moderne app kan en lang række af rejsearrangørens manuelle opgaver løses, så de rejsende oplever det som en væsentlig højere service. Ikke fordi de mobile services skal afløse den personlige betjening eller den lokale guide, men som et væsentligt supplement. Uanset hvor meget et rejsebureau mener de er sammen med de rejsende hele tiden, så vil der være mange tidspunkter, hvor de rejsende og rejselederne er hver for sig.

Kender du selv situationen?

Fra mine rejser husker jeg flere situationer, hvor jeg har savnet information. F.eks. om morgenen når jeg stod op, og sad og nød den nye dags solopgang på en terrasse. Så tænkte jeg ofte på hvad dagens program var, eller hvilke muligheder der var for at se noget på destinationen. Der var ikke nogen rejseleder på terrassen, og jeg ville jo ikke skrive til eller ringe til rejselederen for at spørge. Havde jeg haft en app med dagens program, se de muligheder der var for aktiviteter jeg kunne melde mig til eller hvilke interessante steder der var i byen, så kunne jeg i ro og mag planlægge dagen for min familie. Eller jeg kunne gøre mig mentalt klar til dagens program hvis det var fastlagt af rejsearrangøren. Uanset om det har været en skiferie, hvor der sku’ stås på ski til nogle nye bakker eller om det var sommerdagen, hvor der var forskellige aktiviteter på hotellet, med sjov i poolen og mulighed for en guided gåtur gennem byen, så ville det være rart at kunne læse det aktuelle program på en app. Selv om der er en rejseleder på samme hotel, så er der mange situationer hvor denne ikke kan hjælpe.

Jeg husker også en oplevelse som nogle af mine rejsefælder havde på en skiferie, da skidagen var ved at være slut og bakkerne var ved at være tømt.  Den ene person var gledet uden for en transportvej og rutschet 4-5 meter ned af skråningen i dyb sne. En anden rejsende prøvede at hjælpe, men det var utrolig svært, dels pga. meget dyb sne, dels fordi der var meget stejlt. Hjælperen sagde efterfølgende, at det ville have været meget betryggende af have haft kontakt info til rejselederen, som så ville kunne kontakte andre der kunne komme og hjælpe. For hvem har tastet rejselederens telefonnummer ind på sin telefon.

Kunderne er klar – er du?

Der er mange fordele ved at give digital service til de rejsende – og de rejsende ønsker det. Alene mulighederne for enkel og hurtig kommunikation med de rejsende er en væsentlig grund til at benytte sig af en app. Det giver mulighed for at både rejsende, rejseledere og rejsebureau kan kommunikere enkelt og effektivt sammen. Alle data holdes ajour i skyen, så der ikke er behov for at taste hinandens nr. ind på telefonen – det findes i app’en, og det kan let opdateres i skyen. De rejsende har en høj forventning om at blive informeret i dag. Sker der noget på destinationen eller med transporten til/fra destinationen, så forventer de rejsende at blive informeret. Især i kritiske situationer. Det er et spørgsmål for rejsearrangørerne om at gribe muligheden for at tilbyde digitale services, så de opfylder kundernes forventninger.

Rejseapp’s er ikke en option – men et spørgsmål om at komme med, hurtigt

De rejsendes forventninger kommer ofte ikke til udtryk over for rejsearrangørerne, for de rejsende er vant til selv finde digitale løsninger. De kan f.eks. melde sig på danskerlisten hos udenrigsministeriet, når de rejser. Men hvem gør det, når der rejses til Island eller Mallorca? Sikkert ikke mange. Men der kan starte en vulkan på Island eller der kan komme et kraftigt uvejr på Mallorca. Den rejsearrangør som kan sende beskeder ud til sine rejsende via en rejseapp, vil med sikkerhed have mange kunder som sætter pris på det. De rejsende henter apps’ om den destination de rejser til. En søgning på f.eks. ”rejseapp Island” eller  ”rejseapp Mallorca” giver over 5000 resultater for hver destination – kun ved søgning på dansk! Når der ikke er en rejseapp specifikt for den rejse de har købt hos deres rejsearrangør, så har rejsearrangøren hverken mulighed for en oplagt mulighed for at møde de rejsende der hvor de er, give hurtig og let service, arbejde mere effektivt eller sælge mere til de rejsende – heller ikke at påvirke til køb af den næste rejse via kundens fortrukne vej – via en mobile app.. En stor chance spildes. Læs mere i mit indlæg ”Brug dine konkurrenters våben til din forretning” om den store vækst i forbrug af rejseapps her. Jo længere rejsearrangørerne venter, jo flere alternative services bliver de rejsende vant til at bruge – og så er det sværere at få dem til at tage digitale services fra den enkelte rejsearrangør i brug.

Dagens Takeway:

Udnyt det voksende ønske hos de rejsende for at benytte digitale services. Der opnås fordele internt hos rejsearrangøren bl.a. med øget effektivitet, og giver samtidig bedre service til kunderne. Begge dele er med til at give økonomisk udbytte. Noget som plejer at være en god grund i det fleste virksomheder til at tage nye services i brug.

I et tidligere indlæg har jeg skrevet om, den store forskel der er på, hvad arrangører af rejser ud af DK gør sammenlignet med hvad det danske turisterhverv gør for de turister der kommer fra udlandet til DK og for de danskere der holder ferie i DK. Du kan læse indlægget her.