Digitalt rejsende – er det kun noget man kan være som turist i DK?

Et emne som næsten enhver virksomhed med sikkerhed må drøfte og tage stilling på ledelsesniveau i disse år er digitalisering og hvad virksomheden gør for at omstille sig til de forandringer der sker. På den baggrund er det interessant at konstatere, hvor stor forskel der er på hvad der gøres i forskellige virksomheder og organisationer i den danske turist- og rejsebranche. Som rejsende oplever man stor forskel afhængig af, om man holder ferie i DK eller i udlandet.

Mobil service afhænger af feriedestinationen

De danske virksomheder, små som store, som arbejder med at opfylde de rejsendes drømmer og behov, kan helt overordnet anskues som 2 forskellige grupper.

De rejsende som holder ferie i Danmark, det kan være både danskere og udlændinge. Lad os betegne gruppen IDK.

De danskere som rejser ud af Danmark for at holde ferie i udlandet. Lad os betegne dem UdafDK.

De organisationer og virksomheder som er i gruppen IDK er meget fokuseret på at følge med i udviklingen og hele tiden tilpasse sig turisternes digitale og mobile ønsker under ferien.

De organisationer og virksomheder som er i gruppen UdafDK ser ud til at have langt mindre fokus på de rejsendes digitale og mobile ønsker under rejsen.

To eksempler fra IDK gruppen.

I 2014 blev Det Digitale Partnerskab etableret som led i vækstplanen for turisme i Danmark. Visionen er at Danmark skal have digital turismeinformation i international topklasse. Alle turismeorganisationer i Danmark er medlemmer. I november 2015 udgav de Strategi for Det Digitale Turisme Danmark og indsatsområder for 2016 (læs her). De første ord de skriver i Executive Summary er: ”I dag forventer turisterne digital service både før, under og efter rejsen”.

Turistens Digitale Rejse – baseret på en analyse af rejseadfærden på de digitale medier arbejder Visit Danmark med en model fra OMD, der beskriver den proces en turist går igennem ved en beslutning om at købe en rejse.

Begge eksempler viser en stor fokus på at forstå den digitale udvikling, og at anvende den til at imødekomme kundernes ønsker. Strategien ajourføres løbende, den seneste strategi er udgivet i april 2017 og hedder ”Strategi for det digitale turisme Danmark og indsatsområder for 2017/2018.

Eksempel fra UdafDK gruppen

De danske rejsearrangører har stor fokus på bl.a. deres hjemmesider for at få kunder i butikken. Men hvad gør de, når sender de digitale danskere ud at rejse til udlandet – gruppen UdafDK? Det er noget mere svært at få øje på aktiviteter som minder om det, der gøres for de rejsende der bliver i Danmark eller kommer hertil udefra.

Hvad ønsker kunderne?

Fra samtaler med mange rejsebureauer hører jeg mange sige, at de rejsende ikke giver udtryk for at de ønsker digitale services. Spørger jeg de rejsende om deres oplevelse af at rejse med en dansk rejsearrangør, så er der rigtigt mange der giver udtryk for at de i høj grad ønsker service på mobilen og at de synes det er utroligt at man fortsat er nødt til at komme til infomøde for at høre hvad der sker på ferien eller at mødes med guiden for at stille nogle spørgsmål og få gode råd.

Set udefra virker det som om der er meget forskellig opfattelse af de rejsendes ønsker når man sammenligner IDK og UdafDK. At tro at de rejsende i gruppen IDK skulle være mere digitalt orienteret end de rejsende i gruppen UdafDK virker usandsynligt. Det skulle betyde at danskere er mindre digitale end andre. Handler det om, at IDK laver spørgeundersøgelser bl.a. om hvad kunderne helt konkret ønsker – og UdafDK ikke spørger, men forventer at kunderne giver udtryk for evt. mangler?

Spørgsmålet er, hvorfor danske rejsearrangører ikke i større grad benytter de digitale muligheder der er via mobilen til at give bedre service, opnå bedre forretning og lave marketing både før, under og efter rejsen. Brug af e-mail og en hjemmeside opfylder ikke de rejsendes ønsker i år 2018 under selve rejsen. De danske rejsearrangører har mulighed for at forbedre deres forretning og arbejde mere effektivt på en række områder ved at benytte en mobil løsning – så de også kan imødekomme de ønsker de moderne rejsende har.

Dagens take-away: Danskere der rejser på ferie i udlandet med en dansk rejsearrangør er lige så interesseret i at få service og informationer om sin rejse, som en dansker der holder ferie i Danmark. Meget få danske rejsearrangører tilbyder de rejsende en moderne mobil service. De danske rejsearrangører har den store fordel, at de allerede har en kontakt og relation til de rejsende, hvilket gør det klart lettere at få de rejsende til at benytte en mobil service. Og der er rapporter og strategier fra danske turisme organisationer som kan give masser af inspiration.

Skriv et svar

Your email address will not be published. Required fields are marked *